پیشكسوت والیبال ایران:

معروف هم درمان والیبال ایران نیست مشکل جای دیگریست!

معروف هم درمان والیبال ایران نیست مشکل جای دیگریست!

به گزارش مرکز اسپرت، پیشکسوت و کارشناس والیبال ایران می گوید که تیم ملی مشکل مربی ندارد بلکه مشکل جای دیگری است.


اکبر نائینی ملی پوش سابق و کارشناس والیبال ایران در گفتگو با ایسنا، در مورد وضعیت والیبال ایران اظهار داشت: در فضای مجازی مردم از ناراحتی شکست های تیم ملی از الفاظ نامناسبی استفاده می کردند که انتقاد آنها را در مورد نتایج تیم ملی نشان می داد. هرچند که من با این روش موافق نیستم اما مردم از نتایج تیم ملی راضی نیستند.
کارشناس والیبال افزود: از سال ۲۰۱۳ تیم ملی در لیگ جهانی حضور داشت. در سال ۲۰۱۴ موفق شدیم به جمع ۴ تیم برتر جهان در این رقابت ها صعود نماییم. از سال ۲۰۱۴ به بعد، داورزنی وعده سکو و مدال به مردم داد. از آن زمان چندین مربی خارجی به تیم ملی آمدند اما نتیجه ای نگرفتند. حتی در زمانیکه آلکنو بعنوان سرمربی انتخاب گردید من گفتم که مشکل والیبال مربی نیست بلکه جای دیگری مشکل دارد اما داورزنی هر دفعه وعده و وعید داده و از نتایج کسب شده عذرخواهی می کند. داورزنی متوجه شد که با مربی خارجی هم نمی تواند نتیجه بگیرد. آلکنو هم کنار رفت و مربی ایرانی سر کار آمد. متاسفانه با مربی ایرانی هم نتیجه نگرفتیم و این نشان داده است مشکل مربی نیست چون که مربیان متفاوت خارجی با گران ترین هزینه ها به تیم ملی آمدند اما نتیجه نگرفتیم. مشکل جای دیگری است و خیلی از کارشناسان داخل ایران حقیقت ها را نمی گویند.
نائینی در ادامه اظهار داشت: ولاسکو پیش از فینال رقابتهای جهانی جوانان در مصاحبه ای سر بسته، برخی موارد را اعلام نمود. ولاسکو اظهار داشت که انتقال بازیکنان از جوانان به بزرگسالان مشکلی است که ایران در آن موفق نیست و این مورد را هم به داورزنی اعلام نموده بود. ولاسکو حتی در مصاحبه اش توضیح داد که برخی مشکلات را به داورزنی گفته و نمی خواهد به صورت عمومی در رابطه با آن صحبت کند. این مسائلی که ولاسکو در رابطه با آن صحبت می کند بطور قطع فنی نیست چون که اگر فنی بود، داورزنی باید بعد از حدود ۱۰ سال آنرا حل می کرد که این اتفاق رخ نداده است. ولاسکو در مصاحبه خود اظهار داشت که مربیان ایرانی هم مربیان خوبی هستند و بطور قطع ایراد از مربی نیست. به نظر شما مشکل کجاست که ولاسکو نمی تواند آنرا عنوان کند؟
نائینی در رابطه با مشکل والیبال ایران اظهار نمود: من خیلی شفاف در مورد موضوعی صحبت می کنم که سبب شده والیبال ایران تضعیف شود. در گذشته هم در مصاحبه هایم عنوان کردم و امروز باز هم تاکید می کنم. یا بازیکنان در رده های پایه صغر سن دارند یا عدم مدیریت داورزنی سبب می شود که بازیکنان موفق نباشند. وقتی ولاسکو در مورد انتقال بازیکنان از جوانان به بزرگسالان صحبت کرده، شاید این مورد را می دانسته و اگر این مورد وجود داشته و تا کنون تغییر نکرده به علت مشکل مدیریتی فدراسیون است.

وی افزود: تیم ملی جوانان در رقابت های جهانی سال جاری و سال ۲۰۱۹ ایتالیا را شکست داد و قهرمان جهان شد. جوانان ایتالیا در سال ۲۰۱۹ از ایران شکست خوردند اما همان بازیکنان در سال ۲۰۲۳ در لیگ ملت ها مقابل ایران قرار گرفتند و ایران را به سادگی شکست دادند. کارشناسانی که بهانه جوان بودن تیم ملی را می آورند این مورد را توضیح دهند که والیبال بزرگسالان سال جاری حدودا همان تیمی بوده که در ۲۰۱۹ با جوانان ایتالیا بازی کرده است. میانگین سنی تیم ملی والیبال بزرگسالان ایران ۲۵.۷۸ سال و میانگین تیم ملی والیبال ایتالیا ۲۴.۲۱ سال بود. تیم ما حدود یک سال و نیم از ایتالیا بزرگتر و باتجربه تر بود. چه اتفاقی رخ داده که ایتالیا بعد از ۳ سال والیبال ایران را شکست می دهد؟

وی در پاسخ به این که آیا کادر فنی سبب نتایج ضعیف ایران شده؟ اظهار داشت: کادر فنی زیاد تأثیری ندارد چون که مشکل اصلی تیم جای دیگری است و اغلب کارشناسان این مورد را می دانند اما می خواهند کنار فدراسیون باقی بمانند و برای همین ساکت اند. حضرت پور، اسفندیار و شریفی بازیکنانی بودند که در جوانان و نوجوانان بازیکنان کلیدی ایران بودند. آنها در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ قهرمان جوانان و نوجوانان جهان شدند و این سه بازیکن لقب بهترین ها را در پست خود گرفتند. زمانیکه این بازیکنان به تیم ملی بزرگسالان آمدند باید از عنوان گذشته خود دفاع کنند و حداقل روی سکو بروند. تیمی که قهرمان جوانان و نوجوانان شده که نباید در رده ۱۴ لیگ ملت ها بایستد. شما میتوانید به سادگی عملکرد این سه بازیکنان را در لیگ ملت های ۲۰۲۳ و زمانیکه قهرمان جوانان و نوجوانان شدند، مقایسه کنید.

نائینی افزود: این همه اختلاف و افت طبیعی نیست. حتی سید محمد موسوی اعلام نمود که چرا بازیکنان در جوانان و نوجوانان عملکرد خوبی دارند اما در بزرگسالان خوب نیستند. یک جای کار می لنگد. چرا بازیکنان رشدی نکرده و موفقیت خویش را تکرار نکردند. مگر می شود بعد از حدود ۸ سال و حضور در بزرگسالان اینقدر افت داشته باشند که حتی در جمع ۱۰ بازیکن برتر حضور نداشته باشند؟
پیشکسوت والیبال ایران افزود: یک سال و نیم پیش در همین خبرگزاری ایسنا صحبت کردم که برای ما صعود به المپیک کار سختی است در حالیکه صعود به المپیک کار خارق العاده ای نیست چون که استرالیا و مصر هم بارها به المپیک رفته اند. داورزنی برای المپیک ۲۰۲۰ قول سکو داده بود که ما نهم شدیم! رفتن به المپیک شاهکار نیست هرچند که رفتن ما هم به المپیک پاریس ۵۰، ۵۰ است. زمانیکه داورزنی ادعا می کند ما جزو ۸ تیم برتر جهان هستیم آیا باید نگران صعود به المپیک باشیم؟
وی در پاسخ به این که آیا بهتر نیست برای مسابقات آینده از باتجربه های والیبال مانند سعید معروف استفاده کنیم؟ اعلام نمود: در همه جای دنیا اگر هدفی داشته باشند از بهترین مهره های خود استفاده می نمایند. ۳۵ سال برای والیبال زیاد نیست و هر بازیکنی که آماده باشد باید از آن بهره برد تا به تیم کمک نماید. آمریکا در لیگ ملت ها با باتجربه های خود به میدان آمد و به مدال نقره رسید. البته با آمدن سعید معروف، غفور و... مشکل تیم حل نمی گردد. اگر بهترین کادر فنی هم داشته باشیم باز مشکل خواهیم داشت چون که پشت این تیم باید یک فدراسیون کار بلد و کمیته فنی ثابت و مستقل از بزرگان خانواده والیبال وجود داشته باشد.
نائینی اظهار داشت: داورزنی بعد از نتایج ضعیف تیم ملی در برنامه تلویزیونی حاضر شد و اظهار داشت که عطایی در تیم ملی باقی خواهد ماند اما کادر را تقویت میکنیم. کمک مربی زیاد به تیم کمک نمی نماید. داورزنی بدون استفاده از کمیته فنی مشکل تیم را تشخیص می دهد و چاره هم برای آن می اندیشد! جالب این جاست که این تصمیم درحالی گرفته شد که حتی کمیته فنی جلسه تشکیل نداده بود. عطایی در لیگ ملت ها گفت ما جزو تیم های درجه یک دنیا نیستیم اما داورزنی قبلا اعتقاد داشت که ما جزو ۶ تیم دنیا هستیم که این حرفها تناقض زیادی وجود دارد.

او در انتها اظهار داشت: مشکل مدیریت فدراسیون است و باید از بزرگان والیبال و کارشناسان های این رشته در کمیته فنی استفاده نماییم. کمیته فنی یک سری افراد خاص هستید و افرادی دعوت می شوند که روند تیم ملی را می پسندند. اغلب خاک خورده های این رشته خانه نشین هستند اما افرادی که کمتر در والیبال مطرح بوده اند و یا حتی در والیبال حضور نداشته اند در کمیته فنی حاضر می شوند، البته اکثرا پس از تصمیم گیری های رئیس به طور انفرادی این کمیته فقط به طور نمایشی برگزار می گردد که این روش یک توهین بزرگ به شرکت کنندگان در کمیته فنی است.



1402/06/05
13:07:26
0.0 / 5
325
تگهای خبر: المپیك , بازی , بازیكن , تیم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
مرکز اسپورت