در گزارش مركز اسپرت مطرح شد

سفارش هایی برای فعالیت ورزشی در ماه رمضان

سفارش هایی برای فعالیت ورزشی در ماه رمضان

مرکز اسپرت: نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید بر اینکه کارهای ورزشی در ماه مبارک رمضان به نسبت دیگر ایام سال باید با ملاحظات بیشتر پیگیری شود در مورد باید و نبایدهای آن توضیح داد.



لاله حاکمی در گفتگو با خبرنگار مهر چگونگی فعالیت ورزشی در روزهای ماه مبارک رمضان را در دو سطح ورزش همگانی و ورزش قهرمانی مورد توجه قرارداد و در هر مورد هر یک از آنها توضیح داد.
وی در مورد افرادی که فعالیت ورزشی را بصورت مبتدی و در سطح ورزش همگانی انجام می دهند، اشاره کرد: سفارش به این دسته افراد این است که فعالیت ورزشی در این ماه را بصورت ملایم تا متوسط انجام دهند. به ویژه اگر قبل از این فعالیتی در حد قهرمانی نداشته اند، شروع برنامه ورزشی در این ماه را بصورت ملایم داشته باشند.
نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اشاره کرد: بهترین زمان برای فعالیت ورزشی این دسته افراد پس از افطار و در فاصله زمانی دو ساعته پس از آنست. ضمن اینکه باید وعده افطار را بصورت سبک میل کرده باشند.
حاکمی در مورد افرادی که حرفه ای ورزش می کنند و چگونگی پیگیری فعالیت آنها در ماه مبارک رمضان اشاره کرد: طبیعی است که آمادگی بدنی این دسته افراد که ورزشکار به حساب می آیند آماده است با این وجود سفارش به آنها هم این است که شدت کارهای خودرا تا حدی کاهش دهند.
وی در همین رابطه افزود: احتمال دارد که برخی ورزشکاران به خاطر در پیش بودن بازی های المپیک ملزم به پیگیری بدون وقفه تمرینات شان در ماه رمضان باشند. سفارش به این دسته ورزشکاران این است که فعالیت ورزشی خودرا در فاصله زمانی میان وعده افطار تا سحر و ۲ تا ۳ ساعت پس از افطار انجام دهند. البته برای این افراد در فاصله وعده سحر تا افطار منعی برای ورزش ملایم نیست اما ورزش اصلی آنها باید پس از افطار صورت گیرد.
نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید بر اهمیت استفاده از مایعات برای ورزشکاران در ماه مبارک رمضان تصریح کرد: حتما باید در فاصله زمانی میان وعده افطار تا سحر مایعات استفاده گردد حتی اگر فرد احساس تشنگی نداشته باشد. تاکید می نماییم که افراد به ویژه آنهایی که فعالیت ورزشی هم دارند در این فاصله زمانی بصورت جرعه جرعه آب بنوشند. اینکه فرد در وعده سحر بصورت متوالی چند لیوان آب استفاده نماید و این را بعنوان راه کاری برای حفظ آب بدن خود در نظر داشته باشد، خیلی درست نیست. در وعده سحر هم و قبل از میل کردن غذای سحری هم باید ۱.۵ تا ۲ لیوان آب میل شود اما تاکید و سفارش اصلی برای نوشیدن مایعات و به ویژه آب زیاد در فاصله میان افطار تا سحر است.

حاکمی اشاره کرد: استفاده از میوه جات و لبنیات کم چرب هم به شدت سفارش می شود به ویژه که در تامین آب بدن نقش قابل توجهی دارند.
وی در پاسخ به این پرسش که «توصیه شما برای وعده افطار و سحر و خوراکی های مورد استفاده برای آنها چیست؟»، اظهار داشت: اول اینکه سفارش می نماییم ورزشکاران و در کل افراد عادی هم در ماه رمضان سه وعده افطار، شام و سحر را حتما در برنامه غذایی خود داشته باشند و برای هر یک از آنها مطابق با اصول غذاها و خوراکی های خودرا انتخاب کنند تا گرفتار مشکل نشوند.
نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اشاره کرد: بهتر است وعده افطار مانند صبحانه انتخاب گردد. روزه داران روزه خودرا با آب ولرم باز کنند و در وعده افطار از چای کمرنگ، خرما، تخم مرغ آب پز، پنیر کم چرب یا کره و مربا استفاده کنند یعنی دقیقاً وعده صبحانه را برای افطار انتخاب کنند. وعده شام هم استفاده گردد اما بصورت سبک، میزان این وعده به جثه افراد و میزان کالری که آنها در طول روز می سوزانند، بستگی دارد. خوب است در این وعده غذایی از برنج استفاده گردد اما در کل وعده شام نباید چرب و پُرنمک باشد.
حاکمی با اعلان اینکه برای وعده سحری بهتر است از غذاهای پروتئینی استفاده شود، اشاره کرد: بطور مثال ۳۰ گرم گوشت مرغ یا یک پیاله عدسی برای وعده سحر مناسب می باشد البته بهتر است کنار آن سالاد و میوه هم استفاده گردد. میل کردن خرما و انجیر هم در وعده سحر سفارش می شود.
نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ورزشکاران و در کل افرادی که در ماه رمضان گرایش زیادی به میل کردن خوراکی هایی با قند بالا به ویژه زولبیا و بامیه دارند را مورد خطاب قرار داد و اظهار داشت: تاکیدمان این است در وعده افطار و سحر اصلاً زولبیا و بامیه میل نشود. اینطور خوراکی ها خیلی سریع موجب افزایش قند خون می شوند. در نتیجه انسولین بدن هم بالا رفته و موجب سوخت قند می شود. همین مسئله در طول روزه داری موجب افت قند افراد می شود.


منبع:

1400/01/30
14:17:01
0.0 / 5
219
تگهای خبر: المپیك , بازی , پزشك , تمرین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
مرکز اسپورت